روغن هیدرولیک | شرکت اول روانکار سار

نویسنده مدیر 2019/02/12 09:08:53 0 نظر

معرفی روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک یکی از پرمصرف‌ترین روغن های صنعتی به شمار می رود، از این‌ جهت با توجه به استفاده زیاد، کارایی گوناگون و شرایط کاری متنوع، این روغن نیز از تنوع بالایی برخوردار است. 
کاربرد معمول روغن هیدرولیک در سیستم های هیدرولیکی از جمله انتقال نیروی صنعتی و دریایی، تجهیزات هیدرولیکیِ استاتیک و داینامیکِ ماشین آلات راه ‌سازی و ساختمان، انواع کمپرسور، جعبه دنده های بسته، یاتاقان ها و ... و در محدوده دمایی متغیر و گسترده که توسط سازنده توصیه گردیده ‌اند می باشد.

روغن هیدرولیک

 

وظایف روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک در یک سیستم، نقش انتقال انرژی را دارد و در صورت ایجاد مشکل در این روغن، این انتقال انرژی به خوبی انجام نشده و سیستم با اختلال یا توقف در کارکرد روبرو خواهد شد. 
به طور کلی شرح وظایف روغن هیدرولیک، روان‌کاری، انتقال نیرو، کاهش اصطکاک و سایش، محافظت از زنگ‌زدگی اجزای سیستم و سازگاری با تمام قطعات سیستم است. یگی از ویژه گی های روغن‌های هیدرولیک حساسیت بالای آن به آلودگی هایی است که وارد آن‌ها می شوند و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن‌ها در اثر این آلودگی ها تغییر شکل می یابد.
برای افزایش سطح محافظت روغن هیدرولیک در برابر سایش، خوردگی و اصطکاک، معمولا به آن افزودنی هایی اضافه می کنند. این نوع افرودنی ها معمولا چند منظوره می باشند و مقدار آن‌ها در روغن هیدرولیک نباید به هر دلیلی تقلیل یابد. تغییرات در روغن هیدرولیک از جمله تیره شدن یا مات شدن ظاهری رنگ، بوی سوختگی روغن، کف کردن و همچنین تغییرات در گرانروی یا ویسکوزیته آن قابل تشخیص می باشد.
 

ویژه گی های مثبت یک روغن هیدرولیک:

 
1- قابلیت روانکاری بسیار بالا برای کاهش سایز اجزای متحرکی که روی هم ساییده می شوند. روغن بایستی در هر دما و فشاری این ویژگی را حفظ کند.
2- استحکام لایه نازک روانکاری باید آنقدر زیاد باشد که از هم گسیخته نشود. در غیر این صورت استفاده از سایر اجزای متحرک زیاد می شود.
3- از لحاظ شیمیایی ترکیب روغن بایستی پایدار باشد و این ویژگی در رنج دمایی و فشاری متغییر، تغییر نکند. 
4- در اثر وجود اکسیژن ، روغن نباید تشکیل لجن بدهد.
5- تغییرات ویسکوزیته در اثر تغییر دما باید حتی الامکان کم باشد به بیانی دیگر روغن هیدرولیک بایستی ویسکوزیته ثابتی داشته باشد.
6- مقدار لزجت روغن برای هر کار برد بایستی مناسب باشد مقدار معمول بین ۲۰ تا ۳۰ میلی متر مکعب می باشد.
7- روغن هیدرولیک نباید بر اجزای حساس سیستم انتقال قدرت مانند شیلنگها و اجزای آب بندی مانند کاسه نمد ها و رینگ ها اثر خوردگی داشته باشد.
 
روغن هیدرولیک | شرکت اول روانکار سار
 
انتخاب لزجت مناسب برای روغن هیدرولیک به نوع سیستم هیدرولیک بستگی دارد. در مجموع می‌توان گفت هر چه میزان لزجت کمتر باشد بهتر است. زیرا اتلافات اصطکاکی بسیار ناچیز بوده و اعمال کنترلی با بالاترین دقت انجام خواهد گرفت. اگرچه لزجت کم ممکن است سبب افزایش نشتی و کاهش قابلیت روانکاری روغن شود ولی در مجموع به دلیل ایجاد افت فشار کمتر در خط لوله، روغن‌های با گرانروی کم ترجیح داده می‌شوند.
شرکت بازرگانی اول روانکار سار، تولید و تامین کننده انواع روغن و گریس صنعتی تخصصی در ایران، آمادگی خود را جهت فروش انواع روغن هیدرولیک و روغن موتور اعلام می دارد.
 

 

نظر خود را بیان کنید