تغییر ماهیت روغن صنعتی مورد استفاده در صنعت دریانوردی، از کالا به محصولی تخصصی

نویسنده مدیر 2017/03/12 09:39:08 0 نظر

تغییر ماهیت روغن صنعتی مورد استفاده در صنعت دریانوردی از کالا به محصولی تخصصی

 

با تأکید بیش از پیش تولیدکنندگان روغن های صنعتی بر نقش روغن های مورد استفاده در سیلندر در مقابله با خوردگی و فرسودگی پرهزینه ی حاصل از سرما، امروزه روغن ها و روان کننده ها را چیزی فراتر از یک کالای ساده می دانند.

نظرات سرج دال فارا را از شرکت توتال لوب مارین با هم مرور می کنیم.

 

 

حال و اوضاع چالش برانگیز اقتصادی، طرح های جدید موتورها، سوخت های جایگزین نظیر LNG و قوانین محدود کننده ی استفاده از گوگرد در سوخت، جملگی در کنار هم در حال تغییر ساختارهای صنعت کشتیرانی و اثرگذاری بر عملکرد این صنعت، از جمله کاربرد  روغن ها در حمل و نقل دریایی هستند.

به لحاظ تاریخی، ریسک انتخاب روغن برای صاحبان و بهره برداران کشتی قابل مدیریت و کنترل بوده است، زیرا آنان تنها می باید از بین روغن های دارای عدد پایه ی (BN) بالا یا پایین، یکی را انتخاب می کردند. در سال 2007، شرکت توتال لوب مارین مدل Talusia Universal را ارائه کرد، اولین محلول روغن تک پایه ای که با فرمول شیمیایی جدید خود، به روغن سیلندر این امکان را می داد که با تغییرات سوخت از کم گوگرد به پرگوگرد، کار خود را انجام دهد. از آن پس، Talusia Universal قابل اعتماد بودن خود را در بسیاری از کشتی ها، در شرایط کاری مختلف و با سوخت هایی حاوی مقادیر مختلف گوگرد نشان داده و مجموعاً بیش از 60 میلیون ساعت کار کرده است. اکثر مشتریان توتال که موتورهای دوزمانه دارند، از روغنTalusia Universal استفاده می کنند و تولید کنندگان این موتورهای دو زمانه، توصیه می کنند که این روغن ها در موتورهایی که اکنون جواب خود را پس داده اند، همچنان مورد استفاده قرار گیرند.

 

چالش های فنی جدید

با این وجود، فاکتورهای دیگری مانند طرح های جدید موتورها، اجزای موتورها و نوع کار امروزی آن ها با بار کم، باید در هنگام انتخاب روغن صنعتی مناسب در نظر گرفته شود، و این امر، فرآیند انتخاب را پیچیده تر می سازد. اگرچه هزینه و عملکرد موتور همواره ملاحظات مهمی بوده اند، اما روغن ها در گذشته صرفاً به عنوان یک کالا محسوب می شدند. اکنون اما روغن ها بیش از پیش راه حل های تخصصی برای مسائل مهمی نظیر مسأله ی بسیار پرهزینه ی فرسودگی طرح های جدید موتور یا موتورهای اصلاح شده به علت سرد کار کردن محسوب می شوند. تولیدکنندگان موتورها، این نقطه نظر را تأیید می کنند، و اخیراً در اجتماعی از سازندگان روغن ها ابراز داشته اند که روغن سیلندرها و بازرسی مرتب موتور، مهم ترین دو عامل مؤثر بر هزینه های کاری، وضعیت سیلندر و وضعیت کلی موتور می باشند. در حقیقت، علاوه بر فرسودگی حاصل از سرد کار کردن، مشتریان همواره به ما می گویند که با مشکل فزاینده ی سوخت های دارای کیفیت زیر استاندارد مواجه اند که بر عملکرد موتور تأثیر می گذارد، و این امر، چالش فراروی تأمین روان کاری مؤثر و کارآمد را دشوارتر از همیشه نموده است. در بحبوحه ی این چالش، روغن مناسب می تواند تضمین کننده ی محافظت بهینه، تمیزی و عملکرد خوب موتور باشد. همچنین روغن مناسب با خنثی سازی تشکیل مواد اسیدی، تأثیر مثبتی بر این عملکرد خوب دارد.

 

مقابله با فرسودگی حاصل از سرما

از آنجایی که مسأله ی فرسودگی ناشی از سرما به چالش مهمی تبدیل شده است، روغن سازان مهم در تلاشند تا محصولات جدیدی را به بازار ارائه کنند تا به طور خاص با این مشکل مقابله و بر آن غلبه نمایند. شرکت توتال لوب مارین در دسامبر 2013، روغن ضد فرسودگی در سرمای خود را با نام Talusia Universal 100 (TU100) عرضه کرد. این محصول هم اینک در همه ی بنادر مهم دنیا موجود و در دسترس است. به علاوه، سازندگان موتورها اخیراً TU100 را به عنوان محصول خاصی که با سرما مقابله می کند، توصیه کرده اند و انطباق کامل این روغن را با مختصات مد نظر همه ی سازندگان اصلی موتورها، تأیید نموده اند. TU100 را می توان خواهرخوانده ی Talusia Universal و عضوی از خانواده ی محصولات Talusia دانست . فرمول شیمیایی روغن های گروه Talusia نخستین بار توسط شرکت توتال لوب مارین عرضه شد، که مهم ترین اصل آن اهمیت بیشتر خنثی سازی مواد اسیدی نسبت به عدد پایه ی روغن بود، که ما معتقدیم عدد پایه صرفاً یک ویژگی فیزیکی – شیمیایی است که به تنهایی نمی تواند برای قضاوت کارآمدی عملکرد یک روغن سیلندر در امر خنثی سازی به کار گرفته شود. امروزه دریافته اند که این، سرعت و کارآمدی واکنش خنثی سازی است که اهمیت دارد، یعنی توانایی روغن در مبارزه ی سریع با اسیدها و جلوگیری از فرسودگی، آن هم صرف نظر از این که آن روغن چه عدد پایه ای دارد.

 

چالش های مربوط به محل بازار

فارغ از فرسایش ناشی از سرما، مالکان و بهره برداران کشتی ها باید بر چالش های مربوط به محل بازار نیز مانند محدودیت های سازمان جهانی دریانوردی (IMO) در استفاده از گوگرد به میزان %0.1  در محدوده ی اتحادیه اروپا غلبه کنند که از سال 2015 به اجرا در آمده است.

برای بازار روغن های صنعت دریانوردی، این قوانین زیست محیطی نشان دهنده ی اهمیت فراوان طراحی روغن سیلندرهای جدید برای شرایطی جدید است. ما معتقد به استفاده از آخرین دستاوردهای علم شیمی برای تولید نسل جدیدی از روغن ها هستیم که دارای انعطاف در کاربرد و سازگاری با انواع سوخت ها از جمله سوخت های تقطیر شده و LNG باشند. مهم است که این حقیقت را به خاطر داشته باشیم که سیاست های بهره وری انرژی در صنعت دریانوردی در مورد کشتی های متوسط مانند ناوچه ها، کشتی های مسافربری، کشتی های حمل خودرو و کامیون که با موتورهای چهار زمانه کار می کنند نیز صادق است. برای تأمین بهره وری بهتر سوخت در این کشتی ها، شرکت توتال لوب مارین در تلاش است تا دانش خود را درباره ی روغن های سازگار با نوع سوخت  - که حاصل سال ها کار در صنایع مهندسی وسایل نقلیه و مهندسی عمران است - به کار گیرد. مجموعه روغن موتورهای چهار زمانه شامل محصولات Aurelia و Disola به علاوه ی Aurelia LNG است که به طور خاص برای موتورهای چهار زمانه ای ساخته شده است که از سوخت LNG خالص استفاده می کنند.

 

 

محکم کردن روابط

از محیط بازار که در آن، فرآیند انتخاب روغن مستلزم انتخاب میان روغنهای صنعتی دارای عدد پایه ی بالا یا پایین بود گرفته تا سناریویی که در آن چندین چالش فنی و مشکلات ناشی از قوانین مربوط به محل بازاررا باید در نظر داشت، جملگی در کنار هم موجی از بی اعتمادی را در این بخش موجب شده اند. هزینه و عملکرد موتور، نقش مهمی در انتخاب یک روغن دارد، اما وقتی که هر مالک کشتی یا بهره برداری باید مسیر پیچیده و منحصر به فردی را برای انتخاب روغن مناسب خود طی کند، دیگر نمی توان روغن را صرفاً یک کالا انگاشت. این شرایط بدان معناست که تولیدکنندگان باید رابطه و پیوند مستحکمی را با مشتریان خود ایجاد کنند و اطمینان حاصل نمایند که نیازهای آنان را به درستی فهمیده اند. شرکت توتال لوب مارین در بیش از 50 نقطه از جهان پشتیبانی فنی ارائه می کند، و همگام با آخرین روندهای ماندگاری و دوام روغن، خصوصیات طرح های جدید موتورها و قوانین، پیش می رود. می توان بیش از پیش به مشاورین فنی قابل اعتماد این شرکت تکیه کرد تا صاحبان و بهره برداران کشتی ها را در این امواج بی سابقه ی بی اعتمادی و دشواری و پیچیدگی هدایت کنند و به تصمیمی آگاهانه برای انتخاب روغن مناسب خود رهنمون سازند. سابقه ی عملکرد محصولات قبلی، ظرفیت پشتیبانی، دانش اجرایی و پشتیبانی فنی امروزه بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است.

 

نظر خود را بیان کنید